Vzdělávání
Kdo se spolu s námi vzdělává?
Milující rodiče
Odvážní jednotlivci, kteří stojí o ohleduplné a harmonické vztahy a vědomě a aktivně rozvíjejí své přirozené talenty a potenciál
Pedagožky a pedagogové MŠ, ZŠ, VŠ, kterým není lhostejný respekt k dětem a dospívajícím
Provozovatelé i zaměstnanci dětských skupin
Pečující osoby, chůvy, zdravotníci, sociální pracovníci, pěstouni
Průvodci/kyně svobodných, lesních školek a škol
Osoby podporující svobodné i sebeřízené vzdělávání
Otevřené i inovativní organizace a firmy směřující k udržitelnosti
MAS
A další…..
KURZY, SEMINÁŘE, WORKSHOPY, PŘEDNÁŠKY, SUPERVIZE, KONZULTACE,
WELLBEING
V rámci vzdělávání máte příležitost osvojit si základní poznatky z vývojové psychologie pro předmětný věk. Zorientovat se v rozličných výchovných a vzdělávacích přístupech a jejich dopadech na sebepojetí a sebeobraz dětí. Seznámit se s tématem emocí a jak lze postupovat, když jsou v emocích (nejen) děti. Nevynecháme téma traumatu a vhodné laické reakce v kontaktu s osobami s traumatem. Vytvoříme prostor pro všímavost, soucit a laskavost. V praktických cvičeních budeme trénovat konkrétní dovednosti pro ohleduplnou komunikaci. Odhalíme úskalí komunikace o dětech s ostatními dospělými. V rámci komplexních tréninkových situací budeme objevovat konkrétní východiska a upevňovat principy nenásilného, ohleduplného přístupu k dětem, dospělým a k sobě. Wellbeing v praxi.
Zorientujeme se v tom, co je WELLBEING a jak ho aktivně podporovat v prostředí vzdělávání i v rodině.
Ve fyzické oblasti – téma zdraví a bezpečí, fyzická aktivita, zdravé stravování, spánkový režim a orientace na zdravý životní styl a prostředí. V sociální oblasti – schopnost empatie, podpora pocitu sounáležitosti, navazováním a udržováním vztahů a spolupráce s ostatními, nenásilná komunikace. V duchovní oblasti – poznávání a naplňování smyslu naší existence, hodnoty a etické principy. V emocionální oblasti – s kladném vnímáním sebe sama, rozpoznávání emocí a seberegulace, důvěry v sebe i druhé, odolnost umožňující zvládat nepříznivé situace. V kognitivní oblasti – kritické myšlení, řešení problémů a kreativita, efektivní zpracování informací, vytváření úsudků, motivace a vytrvalost k úspěšnému dosahování stanovených cílů.
ZÁKLADNÍ KURZ
Respektující přístup (nejen) k dětem - cesta k wellbeingu
2 x 16 výukových hodin
PROŽITKEM K PRAXI
Praktický nácvik v modelových i reálných situacích
Stavíme na míru dle konkrétní věkové kategorie i místa – rodina, škola, dětská skupina, mimoškolní aktivity, pěstounská péče
SEBEPOJETÍ A LIDSKÉ POTŘEBY
- Dospělý v úloze průvodce pro dítě. Co je a není selhávání?
- Chování dospělých se přímo podílí na podobě sebepojetí a sebeúcty u dětí.
- Ohleduplné hranice ve výchově jsou základem pro nasycení potřeby bezpečí u dětí.
- Důvěra v dítě je náročnou disciplínou pro dospělé.
- Přirozené lidské (tedy i dětské) potřeby jsou naší životní navigací.
EMOCE
- Mozek dětí funguje jinak než mozek dospělých
- Jaké reakce dospělých pomohou rozvíjet emoční inteligenci u dětí?
- Trauma je přítomné a nevyplácí se jej přehlížet
- Orientace ve vlastních emocích, osobní čitelnost a empatie jsou dovednosti a kompetence, které pomáhají budovat plnohodnotné vztahy
- Reakce dospělého v konfliktu mezi dětmi je klíčem k řešení konfliktů v dospělosti.
- Důsledky mocenského přístupu si děti nesou až do dospělosti.
DOVEDNOSTI PRO RESPEKTUJÍCÍ KOMUNIKACI
- Odolnost proti manipulaci je základním kamenem pro přežití v civilizovaném světě.
- Smysluplné informace jsou zdrojem efektivního a kritického myšlení.
- Popisný jazyk dětem usnadňuje orientaci ve světě.
- Možnost volby – výběru bez manipulace vede k přijetí osobní zodpovědnosti.
- Umění klást otázky a přitom nevyslýchat umožňuje blízké důvěryplné vztahy.
- Skutečné naslouchání přispívá k mezilidskému propojení.
MOTIVACE
- Zdravého sebepojetí dítěte lze přirozeně dosáhnout bez používání trestů, odměn a
- Budování bezpečného a podnětného prostředí a podmínek pro poznávání dětí je úkolem dospělých.
- Svobodná hra je nejefektivnějším způsobem učení.
- Mapování osobního pokroku a vedení k sebehodnocení se děti učí od svých dospělých průvodců.
POKRAČUJÍCÍ KURZY WORKSHOPY
Respektující přístup, Wellbeing
2 x 16 výukových hodin
Sebezkušenostní učení
PRO KOHO JE URČENO
WORKSHOP je koncipován jako navazující forma sebezkušenostního učení pro účastníky praktických kurzů, seminářů a přednášek o respektujícím přístupu a obecně pro lidi, kterým dává smysl vzájemný Respekt v mezilidských vztazích.
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ
Jde o praktický WORKSHOP a sebezkušenostní učení, které staví na rozboru konkrétních osobních situací jednotlivých účastníků i modelových situací. Osvojujeme si sebe-rozvojové techniky na bázi reakce-reflexe-prevence. V rámci workshopu skupina pracuje na spojení s vlastními emocemi a emocí toho druhého. nahlédneme do tématu traumatu a vhodné laické reakce v kontaktu s osobami s traumatem. Vytvoříme prostor pro všímavost, soucit a laskavost. Zaměříme se na vhled do konfliktní situace mezi dětmi i dospělými. Prohlubujeme a upevňujeme dovednosti pro ohleduplnou, nenásilnou a konstruktivní komunikaci. Tématem je vlastní odolnost vůči manipulaci a jak to naučit děti. Aktivity směřují do postojové roviny každého účastníka a do mapování aktuálního stavu vlastního sebepojetí.
Doporučujeme účastnit se celého cyklu (2+2 dny) vzdělávacích workshopů. Každý díl je stavěn originálně dle konkrétních situací přítomných účastníků, proto budou účastníci
procvičovat vždy nové tréninkové situace. Respektujeme i možnost účasti na jednom
dvoudenním workshopu.
Emoce I, Emoce II
2 x 16 výukových hodin
SEBEROZVOJOVÝ PROGRAM
Praktický nácvik v modelových i reálných situacích
VLASTNÍ EMOCE
Vědomé spojení s vlastními emocemi
- Orientace ve vlastních emocích
- Zdravé usměrňování projevů emocí
- Prožívání emocí bez obav z reakce okolí
EMOCE DRUHÝCH
- Reakce na emoce druhých ohleduplným a nezraňujícím způsobem
- Empatická reakce jako komplexní dovednost; aktivní naslouchání
- Já – Komunikace
TRAUMA
- Vhodné laické reakce na osoby s traumatem
- Laskavost a soucit
HRANICE
- Vlastní Sebeúcta
- Uvědomění vlastních hranic
- Emoční zdraví