Vzdělávání

Kdo se spolu s námi vzdělává?

Milující rodiče

Odvážní jednotlivci, kteří stojí o ohleduplné a harmonické vztahy a vědomě a aktivně rozvíjejí své přirozené talenty a potenciál

Pedagožky a pedagogové MŠ, ZŠ, VŠ, kterým není lhostejný respekt k dětem a dospívajícím

Provozovatelé i zaměstnanci dětských skupin

Pečující osoby, chůvy, zdravotníci, sociální pracovníci, pěstouni

Průvodci/kyně svobodných, lesních školek a škol

Osoby podporující svobodné i sebeřízené vzdělávání

Otevřené i inovativní organizace a firmy směřující k udržitelnosti

MAS

A další…..

KURZY, SEMINÁŘE, WORKSHOPY, PŘEDNÁŠKY, SUPERVIZE, KONZULTACE,
WELLBEING

V rámci vzdělávání máte příležitost osvojit si základní poznatky z vývojové psychologie pro předmětný věk. Zorientovat se v rozličných výchovných a vzdělávacích přístupech a jejich dopadech na sebepojetí a sebeobraz dětí. Seznámit se s tématem emocí a jak lze postupovat, když jsou v emocích (nejen) děti. Nevynecháme téma traumatu a vhodné laické reakce v kontaktu s osobami s traumatem. Vytvoříme prostor pro všímavost, soucit a laskavost. V praktických cvičeních budeme trénovat konkrétní dovednosti pro ohleduplnou komunikaci. Odhalíme úskalí komunikace o dětech s ostatními dospělými. V rámci komplexních tréninkových situací budeme objevovat konkrétní východiska a upevňovat principy nenásilného, ohleduplného přístupu k dětem, dospělým a k sobě. Wellbeing v praxi.

Zorientujeme se v tom, co je WELLBEING a jak ho aktivně podporovat v prostředí vzdělávání i v rodině.

Ve fyzické oblasti – téma zdraví a bezpečí, fyzická aktivita, zdravé stravování, spánkový režim a orientace na zdravý životní styl a prostředí. V sociální oblasti  – schopnost empatie, podpora pocitu sounáležitosti, navazováním a udržováním vztahů a spolupráce s ostatními, nenásilná komunikace. V duchovní oblasti – poznávání a naplňování smyslu naší existence, hodnoty a etické principy. V emocionální oblasti – s kladném vnímáním sebe sama, rozpoznávání emocí a seberegulace, důvěry v sebe i druhé, odolnost umožňující zvládat nepříznivé situace. V kognitivní oblasti – kritické myšlení, řešení problémů a kreativita, efektivní zpracování informací, vytváření úsudků, motivace a vytrvalost k úspěšnému dosahování stanovených cílů.

ZÁKLADNÍ KURZ

Respektující přístup (nejen) k dětem - cesta k wellbeingu

2 x 16 výukových hodin

PROŽITKEM K PRAXI

Praktický nácvik v modelových i reálných situacích

Stavíme na míru dle konkrétní věkové kategorie i místa – rodina, škola, dětská skupina, mimoškolní aktivity, pěstounská péče

SEBEPOJETÍ A LIDSKÉ POTŘEBY

  • Dospělý v úloze průvodce pro dítě. Co je a není selhávání?
  • Chování dospělých se přímo podílí na podobě sebepojetí a sebeúcty u dětí.
  • Ohleduplné hranice ve výchově jsou základem pro nasycení potřeby bezpečí u dětí.
  • Důvěra v dítě je náročnou disciplínou pro dospělé.
  • Přirozené lidské (tedy i dětské) potřeby jsou naší životní navigací.

EMOCE

  • Mozek dětí funguje jinak než mozek dospělých
  • Jaké reakce dospělých pomohou rozvíjet emoční inteligenci u dětí?
  • Trauma je přítomné a nevyplácí se jej přehlížet
  • Orientace ve vlastních emocích, osobní čitelnost a empatie jsou dovednosti a kompetence, které pomáhají budovat plnohodnotné vztahy
  • Reakce dospělého v konfliktu mezi dětmi je klíčem k řešení konfliktů v dospělosti.
  • Důsledky mocenského přístupu si děti nesou až do dospělosti.

DOVEDNOSTI PRO RESPEKTUJÍCÍ KOMUNIKACI

  • Odolnost proti manipulaci je základním kamenem pro přežití v civilizovaném světě.
  • Smysluplné informace jsou zdrojem efektivního a kritického myšlení.
  • Popisný jazyk dětem usnadňuje orientaci ve světě.
  • Možnost volby – výběru bez manipulace vede k přijetí osobní zodpovědnosti.
  • Umění klást otázky a přitom nevyslýchat umožňuje blízké důvěryplné vztahy.
  • Skutečné naslouchání přispívá k mezilidskému propojení.

MOTIVACE

  • Zdravého sebepojetí dítěte lze přirozeně dosáhnout bez používání trestů, odměn a
  • Budování bezpečného a podnětného prostředí a podmínek pro poznávání dětí je úkolem dospělých.
  • Svobodná hra je nejefektivnějším způsobem učení.
  • Mapování osobního pokroku a vedení k sebehodnocení se děti učí od svých dospělých průvodců.

POKRAČUJÍCÍ KURZY WORKSHOPY

Respektující přístup, Wellbeing

2 x 16 výukových hodin

Sebezkušenostní učení

PRO KOHO JE URČENO

WORKSHOP je koncipován jako navazující forma sebezkušenostního učení pro účastníky praktických kurzů, seminářů a přednášek o respektujícím přístupu a obecně pro lidi, kterým dává smysl vzájemný Respekt v mezilidských vztazích.

FORMA VZDĚLÁVÁNÍ

Jde o praktický WORKSHOP a sebezkušenostní učení, které staví na rozboru konkrétních osobních situací jednotlivých účastníků i modelových situací. Osvojujeme si sebe-rozvojové techniky na bázi reakce-reflexe-prevence. V rámci workshopu skupina pracuje na spojení s vlastními emocemi a emocí toho druhého. nahlédneme do tématu traumatu a vhodné laické reakce v kontaktu s osobami s traumatem. Vytvoříme prostor pro všímavost, soucit a laskavost. Zaměříme se na vhled do konfliktní situace mezi dětmi i dospělými. Prohlubujeme a upevňujeme dovednosti pro ohleduplnou, nenásilnou a konstruktivní komunikaci. Tématem je vlastní odolnost vůči manipulaci a jak to naučit děti. Aktivity směřují do postojové roviny každého účastníka a do mapování aktuálního stavu vlastního sebepojetí.

Doporučujeme účastnit se celého cyklu (2+2 dny) vzdělávacích workshopů. Každý díl je stavěn originálně dle konkrétních situací přítomných účastníků, proto budou účastníci
procvičovat vždy nové tréninkové situace. Respektujeme i možnost účasti na jednom
dvoudenním workshopu.

Emoce I, Emoce II

2 x 16 výukových hodin

SEBEROZVOJOVÝ PROGRAM

Praktický nácvik v modelových i reálných situacích

VLASTNÍ EMOCE

Vědomé spojení s vlastními emocemi

  • Orientace ve vlastních emocích
  • Zdravé usměrňování projevů emocí
  • Prožívání emocí bez obav z reakce okolí

 

EMOCE DRUHÝCH

  • Reakce na emoce druhých ohleduplným a nezraňujícím způsobem
  • Empatická reakce jako komplexní dovednost; aktivní naslouchání
  • Já – Komunikace

 

TRAUMA

  • Vhodné laické reakce na osoby s traumatem
  • Laskavost a soucit

 

HRANICE

  • Vlastní Sebeúcta
  • Uvědomění vlastních hranic
  • Emoční zdraví